En Rejse Gennem Tid
Gjedser Jernbane: Fra Begyndelse til Afslutning
Oplev historien om en af Danmarks mest betydningsfulde jernbaner, der forbandt Nykøbing Falster med Gedser og spillede en central rolle i dansk transporthistorie.
Historien om A/S Gjedser Jernbane
Oplev historien om en af Danmarks mest betydningsfulde jernbaner, der forbandt Nykøbing Falster med Gedser og spillede en central rolle i dansk transporthistorie.
A/S Gjedser Jernbane blev grundlagt i 1884 med det formål at forbinde Nykøbing Falster med Gedser. Banen blev officielt åbnet i 1886, og driften blev oprindeligt varetaget af Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab. I 1893 overtog DSB forpagtningen, hvilket sikrede en stabil drift og vedligeholdelse af banen. Gjedser Jernbane var en vigtig del af den danske jernbaneinfrastruktur, der muliggjorde transport af både passagerer og gods til og fra Tyskland via færgeforbindelser. Selskabet forblev formelt ejer af banen indtil 1966, hvor koncessionen ophørte, og DSB overtog fuldt ejerskab. Gjedser Jernbane spillede en afgørende rolle i udviklingen af regional transport og økonomi i det sydlige Danmark.
A/S Gjedser Jernbane var kendt for sine teknologiske fremskridt og effektive drift. I de tidlige år blev der investeret i moderne damplokomotiver, som sikrede hurtig og pålidelig transport. Banen var ikke kun en transportåre, men også en katalysator for økonomisk vækst i regionen. Med åbningen af nye stationer som Væggerløse og Fiskebæk blev lokalområderne mere tilgængelige, hvilket fremmede handel og industri. I 1903 blev færgeforbindelsen til Warnemünde etableret, hvilket styrkede forbindelsen til det europæiske kontinent. Selvom Gjedser Jernbane blev fuldt integreret i DSB i 1966, lever dens arv videre som et symbol på innovation og fremskridt i dansk jernbanehistorie.
Vigtige Begivenheder i Gjedser Jernbanes Historie
Følg med i udviklingen af Gjedser Jernbane fra dens spæde start til dens integration i DSB.
1884
Selskabets Grundlæggelse
A/S Gjedser Jernbane blev grundlagt med det formål at forbinde Nykøbing Falster med Gedser.
1886
Åbning af Gedserbanen
Den 23 km lange strækning mellem Nykøbing Falster og Gedser blev officielt åbnet for drift.
1893
DSB Overtager Forpagtningen
Driften af banen blev overtaget af DSB, hvilket sikrede en mere stabil og effektiv drift.
1903
Færgeforbindelse til Warnemünde
En ny færgeforbindelse til Tyskland blev etableret, hvilket styrkede internationale transportmuligheder.
Gedserbanens Hovedtræk
Ruteoversigt
Gedserbanen strækker sig fra Nykøbing Falster til Gedser og forbinder flere vigtige stationer undervejs.
Stationer
Banen inkluderer stationer som Væggerløse, Fiskebæk, og Gedesby, hver med sin egen historie og funktion.
Forbindelser
Gedserbanen tilbyder forbindelser til internationale destinationer via færger til Tyskland.
Historiske Lokomotiver
Banen blev betjent af seks damplokomotiver, der spillede en central rolle i driften.
Litteratur og Ressourcer
Gjedser Jernbane og dens Materiel
Af Per Topp Nielsen og Jens Bruun-Petersen, en detaljeret gennemgang af jernbanens historie og materiel.
Privatbanerne gennem 150 år
Af Lars Viinholt-Nielsen, John Poulsen og Ole-Chr. Munk Plum, en omfattende bog om private jernbaner i Danmark.
Jernbanehistorisk Årbog 11
En årbog med artikler om jernbanens udvikling og betydning i Danmark.
Gjedser Jernbane (Gedserbanen)
En ressource på Jernbanen.dk med detaljerede oplysninger om Gedserbanen.
Fiskebæk Station
En artikel på danskefilm.dk om stationens historie og betydning.
Gjedser Jernbane - GJ - Gedserbanen
En gennemgang af damplokomotiverne brugt på Gedserbanen, tilgængelig på Jernbanen.dk.
Arkiveret Historie
En samling af arkiverede dokumenter om Gedserbanen, tilgængelig hos Lokalhistoriske Arkiver i Sydøstdanmark.
Jernbanens Indflydelse
En analyse af Gedserbanens indflydelse på lokalområdet og dets udvikling.