En Rejse Gennem Tid

Gjedser Jernbane: Fra Begyndelse til Afslutning

Oplev historien om en af Danmarks mest betydningsfulde jernbaner, der forbandt Nykøbing Falster med Gedser og spillede en central rolle i dansk transporthistorie.

Historien om A/S Gjedser Jernbane

Oplev historien om en af Danmarks mest betydningsfulde jernbaner, der forbandt Nykøbing Falster med Gedser og spillede en central rolle i dansk transporthistorie.

A/S Gjedser Jernbane blev grundlagt i 1884 med det formål at forbinde Nykøbing Falster med Gedser. Banen blev officielt åbnet i 1886, og driften blev oprindeligt varetaget af Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab. I 1893 overtog DSB forpagtningen, hvilket sikrede en stabil drift og vedligeholdelse af banen. Gjedser Jernbane var en vigtig del af den danske jernbaneinfrastruktur, der muliggjorde transport af både passagerer og gods til og fra Tyskland via færgeforbindelser. Selskabet forblev formelt ejer af banen indtil 1966, hvor koncessionen ophørte, og DSB overtog fuldt ejerskab. Gjedser Jernbane spillede en afgørende rolle i udviklingen af regional transport og økonomi i det sydlige Danmark.

A/S Gjedser Jernbane var kendt for sine teknologiske fremskridt og effektive drift. I de tidlige år blev der investeret i moderne damplokomotiver, som sikrede hurtig og pålidelig transport. Banen var ikke kun en transportåre, men også en katalysator for økonomisk vækst i regionen. Med åbningen af nye stationer som Væggerløse og Fiskebæk blev lokalområderne mere tilgængelige, hvilket fremmede handel og industri. I 1903 blev færgeforbindelsen til Warnemünde etableret, hvilket styrkede forbindelsen til det europæiske kontinent. Selvom Gjedser Jernbane blev fuldt integreret i DSB i 1966, lever dens arv videre som et symbol på innovation og fremskridt i dansk jernbanehistorie.

stormflod
marielyst
gedesbykirke
frge1
previous arrow
next arrow

Vigtige Begivenheder i Gjedser Jernbanes Historie

Følg med i udviklingen af Gjedser Jernbane fra dens spæde start til dens integration i DSB.

1884

Selskabets Grundlæggelse

A/S Gjedser Jernbane blev grundlagt med det formål at forbinde Nykøbing Falster med Gedser.

1886

Åbning af Gedserbanen

Den 23 km lange strækning mellem Nykøbing Falster og Gedser blev officielt åbnet for drift.

1893

DSB Overtager Forpagtningen

Driften af banen blev overtaget af DSB, hvilket sikrede en mere stabil og effektiv drift.

1903

Færgeforbindelse til Warnemünde

En ny færgeforbindelse til Tyskland blev etableret, hvilket styrkede internationale transportmuligheder.

Gedserbanens Hovedtræk

Ruteoversigt

Gedserbanen strækker sig fra Nykøbing Falster til Gedser og forbinder flere vigtige stationer undervejs.

Stationer

Banen inkluderer stationer som Væggerløse, Fiskebæk, og Gedesby, hver med sin egen historie og funktion.

Forbindelser

Gedserbanen tilbyder forbindelser til internationale destinationer via færger til Tyskland.

Historiske Lokomotiver

Banen blev betjent af seks damplokomotiver, der spillede en central rolle i driften.

Litteratur og Ressourcer

Gjedser Jernbane og dens Materiel

Af Per Topp Nielsen og Jens Bruun-Petersen, en detaljeret gennemgang af jernbanens historie og materiel.

Privatbanerne gennem 150 år

Af Lars Viinholt-Nielsen, John Poulsen og Ole-Chr. Munk Plum, en omfattende bog om private jernbaner i Danmark.

Jernbanehistorisk Årbog 11

En årbog med artikler om jernbanens udvikling og betydning i Danmark.

Gjedser Jernbane (Gedserbanen)

En ressource på Jernbanen.dk med detaljerede oplysninger om Gedserbanen.

Fiskebæk Station

En artikel på danskefilm.dk om stationens historie og betydning.

Gjedser Jernbane - GJ - Gedserbanen

En gennemgang af damplokomotiverne brugt på Gedserbanen, tilgængelig på Jernbanen.dk.

Arkiveret Historie

En samling af arkiverede dokumenter om Gedserbanen, tilgængelig hos Lokalhistoriske Arkiver i Sydøstdanmark.

Jernbanens Indflydelse

En analyse af Gedserbanens indflydelse på lokalområdet og dets udvikling.